De afstomping van ons onderbewustzijn

Afbeeldingsresultaat voor Christchurch aanslag

In al zijn gruwelijkheid was de aanslag in het Nieuw-Zeelandse Christchurch ook een signaal van de verderfelijkheid van de multimedia. We konden, dat was althans de opzet van de daders, de hele aanslag live volgen… wereldwijd!

Wie een beetje goed zoekt kan zonder al teveel moeite de afschuwelijke onthoof-dingsvideo’s bekijken die IS zo attent op het internet heeft gezet. Trouwens de video van het live verbranden van die gevangen genomen Jordaanse straaljagerpiloot schijnt ook erg populair te zijn. Daar kan geen actiefilm tegenop! Alhoewel op mijn tv-scherm flitsende wervende trailers voorbij komen van actiefilms met zoveel buitensporig geweld en bloedvergieten dat ik me onmogelijk kan voorstellen dat er nog iemand voor zijn ontspanning of plezier naar toegaat of geld aan uitgeeft. Natuurlijk heel infantiel van mij om zoiets te veronderstellen. Het is een miljardenbusiness waar duidelijk een enorme markt voor is.                                                                                                                   De digitale prestaties zijn van een fenomenaal en superieur niveau dat elke gruwelijk-heid tot in het kleinste detail kan worden nagebootst. Anders vindt de clientèle het niet meer zo spannend. Wij zijn intussen al behoorlijk blasé voor een nummertje huis-tuin- & keukengeweld. Bij een moord of een bomaanslag willen we de liters bloed en lappen afgescheurd vlees over het scherm zien vliegen… ‘Schatje, zijn er nog paprikachips…?’ Wel bij voorkeur dié paprikachips die in elk reclameblok krakend en knisperend door een bloedmooie meid met botoxlipjes sensueel worden opgepeuzeld.                          De reclame op tv is vaak nog veel valser dan de muziek van de Josti-band klinkt. Maar net als de Josti-band vinden we het pràchtig. Het begint met een beetje geloven en op eind van de avond, zeventien reclameblokken verder, zijn we ervan overtuigd.           Dié paprikachips zijn echt de lekkerste..!

Ook het reclameblok dat voorafging aan de aankondiging van de massaslachting in Christchurch op het NOS-journaal van zes uur vanavond was geheel in stijl..!               Er kwamen eerst belangrijke mededelingen van Quooker, PhoneHouse, KIA, Spec-savers, Ambiance, Pricewise.nl, Calgon, Stella E-Bikes, Eyelove mèt René Froger en Nuon/Vattenfall. Daarna deed Jeroen Overbeek met omfloerste stem de mededeling dat er in Nieuw Zeeland maar liefst 49 onschuldige mensen in koelen bloede waren vermoord door een blanke extremistische Aussie. In de aftiteling zat nog zo’n riedel reclame als toetje…..                                                                                                      De vraag rijst dan bij mij wat dit verschrikkelijke nieuws dan nog doet met het bewust-zijn en vooral met het onderbewustzijn van een mens. Tot ons gebracht ingekapseld in een cocktail van volslagen onbenullig consumentenbedrog. Er is minstens een zaal vol psychologen nodig en beslist geen narrig oud mannetje uit Kruunehe, om te proberen daarop een zinnig antwoord te vinden. Maar ik voel aan m’n water dat al die digitale overkill aan realistische gruwelijkheid gecombineerd met al die alledaagse onbenullig-heid van een reclameblok weleens funest zou kunnen zijn voor de menselijke psyche. Onze emoties kunnen daarmee niet meer dealen.

Dàt is zorgelijk maar nog zorgelijker is dat onze opgroeiende kinderen dit voor een groot deel ook allemaal meekrijgen. Allemaal met persoonlijkheidjes die nog volop in ontwikkeling zijn en nog moeten worden gevormd. Daar is het gevaar nog veel groter dat het daarmee fout gaat dan bij de volwassenen die er verantwoordelijk voor zijn dat onze kinderen hiermee geconfronteerd worden. Wie legt er mij nu nog eens goed uit waarom een jong kind wèl elke dag naar het oorlogsgeweld op het NOS-journaal mag kijken en niét naar een film op Hustler TV waar een dampende meneer en een kakelen-de mevrouw zich helemaal het schompes liggen te copuleren..?

Elkaar hiervoor de schuld geven is heel iets anders dan schuld bekennen dat wij dit helemaal verkeerd aanpakken. Zwartepieten heeft verder ook geen enkele zin.             Evenmin als ook mijn de suggestie om al het geweld in de media maar eens drastisch te gaan beperken. Een oproep om niet per definitie een NOS-journaal met een opeen-stapeling van ellende samen te stellen, maar wat vaker te melden dat de bloesems rond Kapelle er zo mooi bijstaan, is de oproep van een eng wereldvreemd mannetje. Het is namelijk behoorlijk wereldvreemd om niét naar geweld op televisie te willen kijken, niét naar Flikken Maastricht of niét naar de kunstjes van Sylvester Stallone. Ons onder-bewustzijn is waarschijnlijk zo afgestompt dat we niet meer zonder onze dagelijkse portie geweld kunnen. De homo sapiens is bloeddorstiger dan we denken.

   Send article as PDF