Een netje… made in China

Achterin de auto lagen tijdens het rijden naar mijn mening op hinderlijke wijze diverse inventarisstukken heen en weer te slingeren. Kan ik niet tegen! Heeft te maken met mijn zeemansverleden. Altijd gewend voor vertrek alle losse spullen zeevast te zetten, te sjorren of te klemmen. Elke zeeman heeft er een bloedhekel aan zodra die boot z’n kop buiten de pieren steekt dat vanwege het stampen of slingeren alles op het dek flikkert.
Sindsdien zet ik ook thuis altijd alles zeevast. In de voorraadkasten, de rollen WC-papier op het toilet en de koektrommels… alles onwrikbaar vastgesjord. Laat die aard-bevingen maar komen!                                                                                                        Kletterende rommel in de auto is mij dus een gruwel. Dat meende ik te kunnen oplos-sen met een bagagenetje. Even surfen op internet bracht uitkomst. Een zwart motor-netje, afmetingen 40×40 cm, elastisch, voorzien van zes haakjes voldeed volledig aan mijn specificaties. Voor de prijs hoefde ik het ook niet te laten…€ 8,48 inclusief verzend-kosten met track & trace systeem. Pas toen ik betaald had, kwam ik erachter dat de firma Grandado.nl eigenlijk een Chinese vereniging was. Keurig netjes werd ik per email bedankt voor de bestelling en via het track & trace systeem kreeg ik meteen een seintje dat er in China keihard aan mijn bestelling werd gewerkt.                                    Ik probeerde me een beeld te vormen hoe dat er uit zou kunnen zien…                  Ergens in de binnenlanden van China heeft er iemand handmatig een bagagenetje van 40×40 cm in elkaar zitten prutsen, haakjes eraan geknoopt, ingepakt, een stickertje erop en in het magazijn gedeponeerd. Daarna verkocht aan een Chinese groothande-laar die een vette korting bedong om dat ie meteen honderdduizend van die netjes kocht. Die Chinese groothandelaar heeft zich ongetwijfeld voor veel geld ingekocht in de supply-chain van de Grandado-webshop. Die hebben mijn order doorgestuurd en onze groothandelaar heeft mijn netje netjes gereed gemaakt voor export.                         Met een bestelautootje half China doorgecrosst naar het logistieke expeditiecentrum. Gelost en opgeslagen. Daar vond blijkbaar de airfreightgroupage plaats. Kon me ook best wel voorstellen dat er alleen voor mijn bagagenetje geen complete Boeing 747 zou worden gecharterd. Mijn netje heeft ruim vijfentwintig dagen liggen grouperen, wach-tend op nog veel meer netjes. Daarna gaf de track & trace aan dat m’n netje naar het vliegveld van Hongkong onderweg was. Vijf dagen later was het netje van Chinese bodem opgestegen. De vlucht duurde volgens de track & trace ruim acht dagen… Misschien een omweggetje gemaakt om nog wat netjes af te leveren in Nieuw-Zeeland en Mexico. Even was ik bang door die Chinezen te zijn genaaid. Hetzelfde netje werd op internet ook voor € 5,95 aangeboden. Maar daar kwam nog € 5,50 aan verzend-kosten bij… zonder sambal!                                                                                            Op het laatst ging er toch nog wat mis. Terwijl de track & trace aangaf dat het netje nog steeds met het vliegtuig onderweg was, lag het al in mijn Kruseveerse brievenbus. Achtendertig dagen na de bestelling. Toch weer een tevreden klant! Rest alleen de vraag hoe die Chinezen dat eigenlijk flikken. Als je om zo’n netje naar Goes gaat, ben je dat alleen al aan parkeren en benzine kwijt…

   Send article as PDF   

3 thoughts on “Een netje… made in China

  1. En in Goes loop je kans op een vette parkeerboete als je er even moet zijn en je per ongeluk het nummer van het volgende parkeerterrein intoetst in je telefoon volgens het Yellowbrick systeem. Dat overkwam mij een half jaar geleden. Een prent achter de ruitenwisser. Had wel het parkeren betaald maar dan van het parkeerterrein een 200 meter verderop zo bleek. Een schrijven naar de gemeente met het betaalbewijs er bij leverde een weerwoord van een advocate op van 3 kantjes. Zonder resultaat. 55 euro moest en zou ik betalen. Dus Goes kan het bekijken. Online winkelen is efficiënter en goedkoper. Alleen jammer van de hardwerkende winkeliers die zo het slachtoffer zijn van de melkkoe van de gemeente.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.