Doet u ons maar twee bordjes a.u.b.

Was even nodig om er aandacht voor te vragen… voor de verkeersveiligheid. Op de nieuwe boulevard van Kruse Veer. Die medio 2019 helemaal klaar en toegankelijk was.  Al in september 2018 een gloedvol epistel gestuurd naar de zes fractievoorzitters van de Reimerswaalse gemeenteraad. Een verzoek om de toegankelijkheid en veiligheid van de boulevard op de agenda te zetten.
Twee fractievoorzitters van de regerende coalitie reageerden positief. Alle andere volks-vertegenwoordigers, in verkiezingstijd uiterst alert voor wat er in de samenleving leeft, hadden het even keidruk met wat anders.                                                                           Zevenentwintig jaar wonen aan de Vlissingse boulevard hadden mij getoond hoe het niet moest. De wandelaars en recreatieve fietsers lijken daar met uitroeiing bedreigde wezens te zijn. De fraaie boulevard van Kruse Veer heeft de potentie een voor Reimerswaal unieke promenade te worden. Toplocatie voor wandelaars, normale fietsers, trimmers, moeders met spelende kinderen en een veilig circuit voor talrijke kleuters om ongestoord te leren fietsen. Mits dat gemotoriseerd verkeer wordt geweerd! Geregeld worden er toch scooters, brommers, motoren, brullende crossers of quads gespot. Om allerlei redenen passen die hier niet. Omdat er geen verbodsborden staan, rijden die er nu wel. Mijn verzoek hiertegen de benodigde maatregelen te nemen. Met twee verbodsborden, als een eerste poging.                                                                Een vriendelijke ambtenaar reageerde telefonisch op mijn smeekbede aan de politieke kopstukken en bevestigde dat er de benodigde aandacht aan zou worden geschonken. Vlak voor de opening van de hele boulevard leek het ambtelijke ambitieniveau om iets tegen het ongenode boulevardverkeer te gaan regelen, toch weer iets onder NAP te zijn gezakt. Ten gemeentehuize was wellicht wat irritatie ontstaan door nogal  eigengereid optreden van beide Verenigingen van Eigenaars van Ravenstein die zich opdringerig meenden te moeten profileren als ‘Fora voor Democratie’. VvE-bestuurders trekken wel vaker te wijde broeken aan. Hilárisch, toen beide VvE’s elkaar in de PZC publiekelijk als ‘broer-en-zus’ in de haren vlogen.                                                                            Derhalve assistentie ingeroepen van Jaap Sinke, onze voor dit soort akkefietjes door de wol geverfde wethouder. Kon vrijwel direct langskomen. De wethouder en de twee ter zake bevoegde ambtenaren waren een en al oor. Toch bewonderenswaardig voor een beroepsgroep die voortdurend opgewonden gepalaver van burgers moet aanhoren over losliggende stoeptegels, overhangende takken of hinderlijk in de weg staande collecties kliko’s. Het gesprek duurde niet langer dan één kopje koffie.                                      Eerst werd mij nog even helder de remmende werking uitgelegd van de relatiedriehoek gemeente-projectontwikkelaar-burger. Een gemeente kan namelijk weinig doen zolang een projectontwikkelaar nog aan het knutselen is. Verder voor alle aanwezigen een kraakheldere zaak… verbodsborden tégen het gemotoriseerde verkeer. Aldus beslist & afgesproken!                                                                                                                  Dat voor plaatsen van twee verbodsborden eerst nog een serie gemeentelijke proce-dures moet worden doorlopen, kan Jaap Sinke & Co natuurlijk niet worden aange-rekend. Besluitvorming zonder een serie democratische plasjes erover te doen, lukt tegenwoordig moeilijk. Of die borden ook daadwerkelijk gaan helpen?                   ‘Keep-your-fingers-crossed’…want Nederland staat vol met verbodsborden waar maar weinigen zich wat van aantrekken. Ondertussen is de boulevard een paar maanden open. Gelukkig valt de overlast tot nu toe mee. Op wat hufterige lummeltjes na die het waarschijnlijk ook nooit zullen leren.

   Send article as PDF