De ALDI variant

Trending topic op de visparty van ‘Ons Boeregoed’ tijdens de Kruse Mart! Normaal zou je toch denken dat de droogte het onderwerp van gesprek zou zijn. Òf de wilde plannen van meisje Schouten voor duurzame landbouw en inkrimping van de veestapel.
‘Welnéént’… de boeren van Reimerswaal hebben tegenwoordig hele andere zorgen! ’Oemoemenoe mêê die Zanddiek?’ De tracékeuze voor de ontsluiting van Yerseke houdt de gemoederen danig bezig. Nu er eindelijk wat beweging lijkt te komen om iets aan die dodenweg over de Zanddijk te doen, doemen er meteen een aantal dilemma’s op. Hóe dan en wat mag het kosten?                                                                                  De slingerende, smalle, onoverzichtelijke Zanddijk en Molendijk is de levensgevaarlijke toegangsweg naar het goede dorp Yerseke. Broodjenuchter en met een helder hoofd is het al oppassen geblazen. Maar met een flink stuk in je reet is het ècht niet te doen!  Snelheidsbeperkingen hebben ook geen nut. De ene helft van het verkeer heeft namelijk stinkende haast om in Yerseke oesters te gaan happen en de andere helft weet niet hoe snel ze dat penetrant naar mosselen meurende durp weer moeten ont-vluchten. Kortom, decennialang moest er al dringend iets gebeuren. Eindelijk zou toch de politiek die keutel er eens uit moeten persen.                                                             Naast de thans voorliggende veelkleurige tracés zijn er namens de leden en donateurs van ‘Ons Boeregoed’ nog twee lumineuze voorstellen ingediend. Begin van de avond werd door een superboer geopperd die hele Zanddijk door de Sinke Groep compleet af te laten graven. Tegen sluitingstijd kwamen echter de meeste boeren luidkeels tot de slotsom dat het vèruit de goedkoopste oplossing was om de slagbomen van de spoor-wegovergang gewoon omlaag te laten. Dan zoeken ze die Yesenaeren het verder maar lekker zelf uit.                                                                                                                       Elders in Reimerswaal heerst vrijwel unanieme consensus dat het rode tracé de abso-lute voorkeur verdient. Ook het Duitse retailconcern ALDI ziet dat helemaal zitten. Zonder te remmen… hùpsakéé, zó van de A58 rechtstreeks het parkeerterrein van de ALDI op! Derhalve noemen wij het rode tracé voortaan gemakshalve de ALDI Variant.    Even dreigde de gemeenteraad van Reimerswaal ook maar meteen voor die ALDI Variant te kiezen, maar broeder Jaap en broeder Marien vonden dat ietsjes te kort door de bocht. En als de politiek ergens een bloedhekel aan heeft, is het wel ad hoc beslissen. Zelfs als het de beste oplossing betreft. Naast ‘Ons Boeregoed’ zijn er nog enige instanties die over de tracékeuze een plasje moeten doen. Alle dorpsraden, de ondernemersvereniging, Waterschap, provincie Zeeland, Rijkswaterstaat, Pro Rail, de ANWB, de VvE Résidence Kruse Veer en het voltallige bestuur van de Eerste Yerseksche Koenckelpot Fanfare.                                                                              Zoals het de politiek betaamt, gaat het natuurlijk niet over het beste tracé, maar primair over wat het kost. En omdat de ALDI Variant toevallig ook nog de duurste is, moet er eerst serieuze politiek worden bedreven. Er moet tenslotte gekozen worden voor een oplossing die tenminste alle ontwikkelingen van een paar generaties kan doorstaan. Daar moet een portie bestuurlijke wijsheid op worden losgelaten en beslist niet alleen door een paar rechtlijnige boekhouders worden beoordeeld.

 

   Send article as PDF   

3 thoughts on “De ALDI variant

  1. Ik stem ook voor de ALDI variant. Wil je dat doorgeven Alexander. Het is wel de duurste maar op de lange termijn de goedkoopste manier. Als je nu de goedkoopste variant doet moet je het misschien over 20 jaar weer veranderen, weer een flinke kostenpost. Wat is dan wijsheid? (Regeren is toch vooruit zien?)

Reacties zijn gesloten.