Economy of scales

Tegelijkertijd met de indienstelling van wéér een grootste containerschip ter wereld, de ‘MSC GÜLSÜN’, wordt in maritieme kring de eeuwigdurende discussie waar de grenzen liggen voor de zoveelste keer opgerakeld.
De ‘MSC GÜLSÜN’ werd begin juli opgeleverd door de werf Samsung Heavy Industries als eerste van een serie van elf schepen welke in Zuid Korea worden gebouwd. Alles aan dit schip is giga! Een deadweight van 228.149 ton, een lengte van 399,9 meter, een breedte van 61,5 meter, een maximale diepgang van 16 meter en een containercapa-citeit van 23.756 TEU. Heel opvallend… 24 containers lang, 24 containers hoog en 24 containers breed. Alle andere specificaties overtreffen ook alle bestaande criteria.       Die repeterende vraag over de grenzen werd ook gesteld toen de magische grens van 10.000 TEU werd doorbroken en natuurlijk ook weer toen de eerste 20.000 TEU- schepen verschenen in 2017. Tot nu toe durft eigenlijk niemand een afdoend antwoord te geven. Zodoende is het interessant om naar het speculeren van de insiders te kijken. Het minst problematische van deze containergiganten is misschien wel de diepgang. Zestien meter is weliswaar voor de Westerschelde iets teveel, maar tal van container-havens wereldwijd kunnen deze schepen qua diepgang probleemloos ontvangen. Ook door het Suezkanaal tot 20 meter en Straat Malakka tot 25 meter kunnen deze monsterschepen met wat extra attentie nog goed varen.                                               Een lengte van meer dan 400 meter gaat wel problemen opleveren qua zeewaardigheid in extreem slecht weer door buitensporige torsiekrachten. Ook de manoeuvreerbaar-heid op rivieren en in havens worden gecompliceerder. Daar is nog ontwikkeling voor nodig.                                                                                                                            Een scheepsbreedte van 61,5 meter is natuurlijk wel extreem, maar niet in relatie met de 400 meter lengte. De ratio, verhouding lengte tot breedte is bij de ‘MSC GÜLSÜN’ een acceptabele 6,2. Niet direct een plompe bak dus. Vroeger was weliswaar een gangbare ratio 7,5. Zelf heb ik nog op schepen gevaren met een ratio van 4,9.                De containerbreedte van 24 TEU van de ‘MSC GÜLSÜN’ is echter wel aan de maxi-male maat voor de containerkranen in de meeste grote havens. Slechts een gering aantal havens o.a. in de Perzische Golf en het Verre Oosten hebben kranen met een bereik tot 68 meter.                                                                                                            Havenbeheerders moeten ook de berekeningen van de constructie van de kadebolders nog eens goed gaan nalopen. De krachten op de kadebolders worden exceptioneel hoog als een schip als de ‘MSC GÜLSÜN’ met een aflandige zware storm langs de kade gemeerd ligt.                                                                                                         Een andere tak van sport waar de ‘economy of scales’ een duidelijke impact begint te krijgen, is de verzekering van schip en lading. Hoe duurder de schepen en hoe meer containers er aan boord staan, hoe groter de ‘accumulated losses’ gaan bedragen bij een majeur evenement. De recente scheepsbranden op een aantal containerschepen en het strooien met containers boven de Waddeneilanden door de ‘MSC ZOE’ hebben de actuarissen van de verzekeraars driftig aan het werk gezet.                                         Zolang echter de netto-transportkosten van een container door schaalvergroting nog dalen, zullen MAERSK, MSC, COSCO, CMA CGM, OOCL en alle andere container-rederijen voortdurend blijven proberen om de grenzen op te zoeken. Alleen jammer dat die ‘MSC GÜLSÜN’ op haar eerste reis niet naar Antwerpen komt.

   Send article as PDF   

4 thoughts on “Economy of scales

  1. Inmiddels is bekend geworden dat de MSC ISABELLA, de tweede in de serie, wel naar Antwerpen komt via de Swan service. De containerreus moet eind augustus vanuit China de maidentrip naar Europa maken.

  2. Mooi en goed gedokumenteerd artikel, Alex. Ook het filmpje is de moeite waard.
    Deze MSC Gúlsún is al onderweg naar Rotterdam, maar het zal niet lang duren of een zusterschip loopt de haven van Antwerpen binnen.

Reacties zijn gesloten.