TEU-varia

Toen op 7 april 2009 het containerschip “MSC Beatrice” de Westerschelde opvoer, kwam men maritieme superlatieven tekort. VTS-Scheldt heeft het hele gebeuren later samengevat in een fraai evaluatierapport. De opvaart mocht toen nog alleen overdag, op de top van de vloed, een vloot sleepboten stand by en met patrouilleboten er voor en achter. De toegestane diepgang bij de opvaart bedroeg 14 meter en bij de afvaart 13 meter. Later werd de maximum diepgang bij afvaart ook op 14 meter bepaald.

De “MSC Beatrice” was het eerste containerschip van de nieuwste generatie met een lengte van 366 meter en een breedte 51,2 meter dat de haven van Antwerpen aandeed. Het schip kon 6.428 containers onder de luiken en nog eens 7.572 containers aan dek vervoeren, totaal dus 14.000 TEU. De containercapaciteit van schepen wordt altijd uit-gedrukt in TEU, een afkorting van Twenty feet Equivalent Unit. Metriek staat dat weer voor een containerlengte van 6,00 meter met een breedte/hoogte van 2,40 meter, een beetje afgerond. Sinds 2009 zijn intussen al honderden schepen van deze 14.000 TEU klasse de Schelde op en af gevaren en tot nu toe zonder enig probleem.

Het wachten was op weer een volgende generatie en die zou niet lang op zich laten wachten. Op 2 juli j.l. begon m.v. “Maersk McKinney Møller” vanaf de Koreaanse werf van Daewoo aan haar maidentrip als het grootste containerschip te wereld. Met een lengte van 398 meter, een totale breedte van 58 meter, een containercapaciteit van 18.270 TEU en een maximale diepgang van 16,5 meter. Het kolossale schip zal vanmiddag om 15.00 hrs feestelijk worden onthaald bij haar eerste binnenkomst in de haven van Rotterdam.

Volledig afgeladen zal dit soort giga-schepen de haven van Antwerpen niet meer kunnen bereiken. De maximaal toegelaten opvarende diepgang bedraagt nu 15,56 meter en afvarend 14,0 meter, dan nog tij-afhankelijk. Maar niet alleen qua diepgang gelden er restricties op de Westerschelde. Ook moet er nog worden bekeken of een schip van die afmetingen op de bochtige rivier wel veilig zal kunnen manoeuvreren. Antwerpen is dus flink in het nadeel ten opzichte van concurrerende havens zoals bijvoorbeeld Zeebrugge en Rotterdam. Overigens varen de mega containercarriers maar zelden op hun maximale diepgang en mag Antwerpen ook blijven hopen op de komst van de 18.000 TEU schepen.

De timetable die de werf Daewoo Shipbuilding voor de bouw van het schip hanteerde, is ronduit verbluffend. Het contract werd getekend op 21/02/2011, de start van de sectiebouw was op 18/06/2012, de kiellegging op 27/11/2012, de tewaterlating vond plaats op 24/02/2013 en de overdracht op 02/07/2013. Daarbij in aanmerking nemende dat Daewoo Shipbuilding sinds 2009 het gros van alle grote 14.000 TEU container-schepen heeft gebouwd en daarnaast nog een vloot aan offshore-installaties, LNG-tankers en oorlogsschepen.                                                                                                Wat daar in Zuid Korea alleen al op het gebied van scheepsbouw wordt gepresteerd, grenst werkelijk aan het onvoorstelbare! Op de Koreaanse tekentafels liggen de ont-werpen al weer klaar voor de generatie van de 24.000 TEU schepen.

Wereldwijd varen er volgens de publicaties van Alphaliner Top 100 per 15 augustus 2013 in totaal 5.952 containerschepen met een gezamenlijke vervoerscapaciteit van 17.496.749 TEU.                                                                                                                 De markt wordt aangevoerd door de Deense rederij APM Maersk met 15,0% aandeel, op de hielen gezeten door de Zwitserse club MSC met 13,6% en op enige afstand als derde de Franse vereniging CMA CGM met een aandeel van 8,6%.                  Overigens mag ook niet onvermeld blijven dat de “Chinees getinte” rederijen samen al een marktaandeel hebben van ruim boven de 20%.

Maersk bezit 241 eigen schepen, heeft 343 schepen in charter met een totale lading-capaciteit van 2.628.321 TEU en heeft momenteel 19 schepen in aanbouw voor in totaal 335.741 TEU. Allemaal van de 18.000 TEU Triple-E size.                                      MSC bezit 190 eigen schepen, heeft 299 schepen in charter met een totale lading-capaciteit van 2.376.140 TEU en heeft 34 schepen in aanbouw voor 376.111 TEU. CMA CGM runt 85 eigen schepen en 344 charterschepen met een totale lading-capaciteit van 1.503.747 TEU en heeft 16 schepen in aanbouw voor 188.890 TEU.

De enige Nederlandse containerrederij in de top 100, is de Rotterdamse firma Nile-Dutch op de 25ste plaats met 31 schepen en een ladingvolume van 71.662 TEU. De rederij heeft slechts een schip in eigendom, de rest is in charter. Er zijn 4 schepen in aanbouw voor 14.000 TEU.

In de ranglijst 2012 van de grootste containerhavens ter wereld staan er bij de eerste tien havens maar liefst zeven Chinese havens, eenmaal Singapore, Zuid Korea en de Emiraten.  Al enige jaren staat Shanghai bovenaan, nu in 2012 met 32,58 miljoen over-geslagen TEU, gevolgd door Singapore met 31,65 miljoen TEU en Hongkong met 23,10 miljoen TEU. Rotterdam komt pas op de elfde plaats met 11,87 miljoen TEU en Antwer-pen op de vijftiende plaats met 8,64 miljoen TEU. Daarbij nog vermeldend dat de groei van de containeroverslag in de havens van het Verre Oosten procentueel sneller stijgt dan bijvoorbeeld voor de Europese havens. De haven van Zeebrugge had in 2012 te kampen met een terugslag van 10,6% in de containeroverslag, maar scoorde met 1,96 miljoen TEU toch vooral goed met de bereikbaarheid voor de diepstekende grootste containerschepen.

Op de glossy website van Zeeland Seaports met info over de havens van Vlissingen en Terneuzen zoek ik tevergeefs naar representatieve cijfers over het aantal behandelde containers. “Driven by dedication” is de veelbelovende slogan, maar in de statistieken staat zelfs nog niet eens een getal voor containeroverslag. Het ontbreken van dat cijfer   geeft hiermee ook direct een confronterende indicatie voor de teloorgang van de oude wereld.

   Send article as PDF   

1 thought on “TEU-varia

  1. Toen vanmiddag de “Maersk McKinney Moller” om 15.30 hrs afmeerde langs de APM Terminal op de Rotterdamse Maasvlakte lag daar nog een andere megacarrier afgemeerd, namelijk de “MSC Beatrice”….

Reacties zijn gesloten.