Een vroeg verjaardagskadootje van het CBR.

 

Toch fantàstisch als je volgend jaar vijfenzeventig jaar oud mag worden! Jubelende familie, vrienden en kennissen! Overladen worden met cadeaus en vooral met  compli-menten dat je d’r nog zo gewèldig goed uitziet…! Maar die vijfenzeventig feestelijk bran-dende kaarsjes op de taart kunnen meedogenloos worden uitgeblazen door het CBR.
Tegenwoordig amper gepensioneerd moet elke vijfenzeventigjarige toch eerst maar eens even aantonen of ie nog wel in een auto kan klimmen en/of rijden. Omdat dit een zaak is van nationaal belang, heeft het CBR zich hiermee belast. Daarom heerst er een ware angstpsychose onder 75-jarigen die hun rijbewijs moeten verlengen.                     Gezien alle berichtgeving over maandenlange procedures leek het me verstandig om voor vertrek naar het zonnige zuiden eventjes te checken hoe dat nou eigenlijk zat. Op Google geeft ‘CBR rijbewijs’ 751.000 resultaten en alleen ‘Gezondheidsverklaring’ ook nog eens 45.500.                                                                                                                Het CBR is geen charitatieve instelling! De zelf opgevraagde en ingevulde gezond-heidsverklaring kost € 37,80. De  keuring in Rilland € 45,00. Het rijbewijs dat door de gemeente Reimerswaal wordt afgegeven, is een koopje, € 39,75. Een beetje opge-wekte pasfoto € 12,00. Totaal zonder verdere complicaties € 134,55. Allemaal voor een verlenginkje van een rijbewijs…                                                                                    Voor alle zekerheid de aanvraagprocedure doorgelopen op het Reimerswaalse ge-meentehuis. De dienstdoende ambtenares was boordevol sympathie, mededogen en begrip. Maar iedereen is en blijft afhankelijk van de grillen en luimen van het CBR.          In alle ons omringende ‘Europese’ landen kennen ze al die flauwe kul rond verleng-ingen van rijbewijzen van 75-plussers niet. Dus bejaarde toeristische Belgen en over-jarige Duitsers rijden volkomen ongestoord door NL. Geldt overigens voor alle buiten-landers. Europese verkeerstatistieken geven aan dat je in Oost-Europa de meeste kans maakt te worden doodgereden. Toch jakkeren al die Polen, Roemenen en Bulgaren hier vrolijk over ’s Heeren wegen. We weten allemaal welke levensgevaarlijke coureurs daar tussen zitten. Geen enkele bejaarde buitenlander hoeft aan te tonen of hij geeste-lijk en/of lichamelijk nog wel in staat is door Nederland te scheuren. Dàt moet uitsluitend een Nederlandse 75-plusser… EU-landen erkennen ook onvoorwaardelijk de geldigheid van elkaars rijbewijzen. Voor tenminste tien of vijftien jaar.                                     Zeevarenden en in het buitenland werkende expats maken er soms een sport van een hele collectie buitenlandse rijbewijzen te sparen. Grappig om dan in Nederland te wor-den aangehouden voor controle van het rijbewijs. Eerst doodleuk een Braziliaans rijbe-wijs laten zien aan oom agent. ‘Niet goed..?’ Dan een exemplaar uit Kuwait! ‘Ook niet goed..?’ Dan maar eentje uit Tanzania! Stuk voor stuk allemaal geldige rijbewijzen! Tot de chagrijnig wordende agent begint te dreigen met boetes… ‘Alsjeblieft jôh, m’n Nederlandse rijbewijs!’                                                                                                     Een collega-kapitein vroeg ooit op Mauritius, een eiland midden in de Indische Oceaan, een rijbewijs aan. Geen probleem, kort proefritje samen met een politieagent die voor alle zekerheid toch maar liever zelf even reed. De collega kreeg daarna een indrukwek-kend rijbewijs met een knots van een stempel erop… ‘Valid all over the world, except in the Republic of Mauritius.’ Zelf heb ik nog steeds een ‘driver’s licence’ uit Nigeria. Altijd standby in m’n dashboardkastje…                                                                                 Het CBR overtrof zichzelf in efficiency, na amper een maand kwam het verlossende groene licht uit Rijswijk.

   Send article as PDF