Bye bye DELTA

De Zeeuwen worden geacht een uitgesproken volkje te zijn. Recht door zee, conser-vatief en halsstarrig. Niks mis mee, daar kan je als Zeeuw in Zeeland goed mee uit de voeten. Dat wordt wat anders als je als DELTA  propageert een echt Zeeuws bedrijf te zijn en daar overeenkomstig naar handelt. DELTA heeft in Zeeland echter te maken met concurrenten die wereldwijd opereren. DELTA heeft zelf ook al Zweedse aandeel-houders. Overigens nogal stijve types, die Zweden!
Vier jaar geleden vond ik de service van DELTA wat betreft elektra en gas niet bepaald geweldig. Haperende verbruiksoverzichten en te weinig feedback van de klanten-service. Als klant stap je na vijfenveertig jaar niet zo snel over. Niet echt iets voor een Zeeuw. Maar gewoon waar voor je geld en een goeie dienstverlening mag een Zeeuw toch wel verwachten. DELTA had destijds misschien meer focus op de bizarre afkoop-sommen van afzwaaiende topmannen dan op hun dienstverlening aan de klanten. Jammer, maar dan gaat toch ook een loyale Zeeuw maar eens om zich heen kijken.       De energieveiling van de Vereniging Eigen Huis deed de nodige benchmarking en ik vond een energieleverancier met tarieven die een jaarlijks voordeel van honderden euro’s opleverden. Elke maand een kristalhelder overzicht en een correcte administra-tie. Sindsdien stap ik elk jaar over zodra er zich weer een betere aanbieder meldt. Over-stappen is ‘a piece of cake’ en alle verzoeken van DELTA om weer terug te komen worden beleefd afgeslagen. DELTA blijft tariefmatig nog steeds veel te hoog te paard zitten.                                                                                                                           Voorafgaand aan onze Spaanse overwintering vroeg ik DELTA of het media- en tele-foonabonnement een aantal maanden kon worden opgeschort. Dàt kon niet, volgens DELTA… Dat andere media, zoals kranten van harte meewerken om tijdens vakanties het abonnement en/of de bezorging aan te passen, had DELTA geen boodschap aan. De vriendelijke dame van de klantenservice toen maar eens voorgerekend dat het Delta-abonnement opzeggen en daarna bij terugkomst profiteren van de gebruikelijke welkomskortingen van een nieuwe provider mij pakweg vijfhonderd euro voordeel opleverde. Haar vragend wat zij in zo’n geval zelf zou doen, kon zij mij in alle eerlijkheid geen ongelijk geven. Maar DELTA week toch niet van hun principe af dat abonne-menten onder geen voorwaarde konden worden opgeschort…toch zonde!                   Of die poot stijf houden nu typisch Zeeuws is, weet ik ook niet zo zeker. Ik vind het in ieder geval niet zo verstandig. Het kost DELTA nu sowieso weer een klant. DELTA is net als al die andere providers toch primair een verkoopkantoor. Om gas, elektra, internetbits, telefoonminuten en TV-kanalen door te verkopen. Zelf maken zij helemaal niets. Het enige verkoopproduct van DELTA, ZIGGO, KPN en die andere grappen-makers bestaat uitsluitend uit dienstverlening en hun klantenservice.                               Bij een eerste oriëntatie voor een nieuwe provider worden me natuurlijk weer alle sterren van de hemel beloofd. Altijd opvallend dat die jongelui zich zo ontzettend uit-sloven voor uitsluitend de nieuwe klanten. Die krijgen de gekste cadeaus en kortingen. Daarom is die stoere halsstarrige Zeeuwse houding van DELTA naar een oude bestaande klant ook zo klantonverstandig.

   Send article as PDF   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.