Billenknijpen op die Spaanse autopistas?

De Spaanse ANWB maakte zich laatst wat zorgen over de reputatie van de Spaanse automobilisten. Die zouden elders in Europa als een stelletje levensgevaarlijke scheu-rende stierenvechters worden beschouwd. Daarom dook de ‘RACE (!) – Royal Auto Club de España’ maar eens in de EU-statistieken.

Daar viel allereerst op dat in de hele EU in 2018 maar liefst 25.300 verkeersdoden waren te betreuren en 135.000 zwaargewonden. Huiveringwekkende getallen!               Gemiddeld komen er in de EU 51 mensen per een miljoen inwoners om in het verkeer. Het veiligst is Zweden met een ratio van 25, gevolgd door Engeland met 27. Daarna volgt Nederland met 31 doden op een miljoen inwoners. Maar ook Spanje doet het ‘niet slecht’ met een ratio van 39. Het slechts scoren de Roemenen met een ratio van 99 doden per een miljoen Roemenen, gevolgd door de Bulgaren met 89 en Kroatië met 80. Daar kan je dus maar beter met de trein reizen.                                                                 Het is ook uitkijken geblazen in België en Frankrijk! Daar zitten de ratio’s ook royaal boven de vijftig verkeersdoden. Een wat vreemde uitdrukking was terug te vinden in dat EU-rapport dat men ‘pas tevreden zou zijn’ als het totaal aantal verkeersdoden onder de 15.000 per jaar zou gaan dalen. Ik vermoed dat hier sprake is van een wat onge-lukkige formulering.                                                                                                   Spanjaarden maken per jaar 11,7 trips van meer dan 200 kilometer, met een gemid-delde van 356 kilometer, waardoor ze gemiddeld 4165 kilometer per jaar langere reizen maken. Maar die veilige Zweden gaan daar dan weer overheen met 5159 kilometer per jaar aan lange autoreizen. Maar liefst 27 procent van de EU-automobilisten rijdt op de langere trips net zo lang totdat de tank vrijwel leeg is. Geregeld vaker dan vier/vijf uur achtereen. Maar een Spanjaard stopt gemiddeld elke 2 uur en 7 minuten. De Portugees echter om het uur en 45 minuten en ook Zwitsers en Oostenrijkers stoppen na iets meer dan twee uur voor een pauze van gemiddeld 10 tot 15 minuten.                                        Ongeveer 5,2 procent van de ondervraagde Europese coureurs geeft toe soms bijna in slaap te vallen achter het stuur. Slechts 2,3 procent van de Spanjaarden laat het zover komen. Maar Finland heeft het hoogste aantal ongevallen, 24,7 procent ten gevolge van vermoeidheid tijdens het autorijden. De Portugezen scoren het beste met 4,9 pro-cent. Logisch…die stoppen ook het vaakst! Spanje heeft een percentage van 10,8 procent van vermoeidheidsongelukken.                                                                              Alcohol in het EU-verkeer blijft een groot probleem. Maar liefst 33,5 procent van de Europeanen geeft aan wel eens lichtelijk beneveld achter het stuur te kruipen. In Spanje heeft 14,4 procent wel eens een slokje op, terwijl 27,5 procent van de Engelsen en de zelfs 32,9 procent van Fransen enigszins onder invloed de weg op gaat. De netste Europeanen wonen wat dat betreft in Tsjechië, daar zijn slechts 6,3 procent drank-rijders.                                                                                                                               In alle tien jaren dat wij in Spanje komen, hebben we nog nooit in één file gestaan. Ook niet rond de steden Barcelona, Valencia of Alicante.                                                          Al met al was de Spaanse RACE nog niet zo ontevreden over de prestaties van de Spaanse automobilist. Die indruk kregen wij trouwens ook al. De Spaanse automobilist aan de Costa Blanca rijdt niet per definitie onveilig en gedraagt zich over het algemeen normaal, zelfs hoffelijk.

   Send article as PDF   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.