Daarom lees ik liever de NRC…

In Terneuzen wordt een zeesluis gebouwd. Flink ding overigens. De nieuwe sluizen van IJmuiden en Antwerpen zijn nog wel wat groter, maar dat mag de pret niet drukken. De prijs trouwens ook niet. De kleinste sluis, die van Terneuzen dus, is ook meteen de duurste… veruit! Wat betreft Antwerpen zou daar nog een plausibele verklaring voor kunnen zijn, want de Kieldrechtsluis kon in een maagdelijk kaal stuk terrein worden uitgegraven. De nieuwe sluizen van IJmuiden en Terneuzen moesten in bestaande sluizencomplexen worden ingepast en dat geeft constructief toch altijd wel het nodige gepiel. Daarom kon de Kieldrechtsluis conform aanbestedingsprijs worden opgeleverd en gaat de bouw van de sluizen in IJmuiden en Terneuzen gepaard met een reeks klassieke tegenvallers. Veel infrastructurele projecten in Nederland lijden aan die kwaal.

De recent gemelde tegenvaller van pakweg 50 miljoen euro, vanwege vervuilde grond, maakt de mogelijkheid om nog een klein beetje overzicht te houden van wat al het geknutsel in Terneuzen nu werkelijk kost, alleen nog maar gecompliceerder. Daarover circuleren inmiddels de meest vreemdste getallen.                                                            Voor de broodnodige benchmark toch nog eventjes de basisgetallen. De Antwerpse Kieldrechtsluis kostte 384 miljoen euro, IJmuiden werd aanbesteed voor 350 miljoen en de kleinste in Terneuzen voor 753 miljoen. Op zich al vreemd maar daar bleef het niet bij. De PZC berichtte op 2 november j.l. dat de Terneuzense sluis intussen al 934 miljoen kost. Dus de aanbestedingsprijs van de bouwcombinatie Sassevaart (BAM en de Belgische DEME-Group) zou ineens geplust zijn met 181 miljoen euro. Nog wat tegenvallers en we komen makkelijk aan één miljard! Want in een MIRT-overzicht van de Nederlabdse Rijksoverheid uit 2016 werden de kosten van de nieuwe sluis van Terneuzen nog begroot op 1113 miljoen euro.  De PZC bezwoer alle zuinige Hollanders en Zeeuwen dat die Belgen het leeuwendeel van de sluisinvestering zullen betalen. Nederland betaalt slechts 190 miljoen. Maar da’s ook weer niet waar! Datzelfde MIRT-overzicht wist te melden dat de Nederlandse overheid 174 miljoen bijdraagt in de aanlegkosten en separaat nog eens 165 miljoen voor de onderhoudskosten. Zeeland lapt 10 miljoen, tenslotte willen wij Zeeuwen ook niet lullig doen… Ergo, de Nederlandse bijdrage is dus in totaal 349 miljoen euro! Heel curieus werd deze bijdrage al in 2016 gefixeerd, zonder dat toen al bekend was hoe hoog de aanneemsom van de sluis eigenlijk zou worden. Een vreemde manier van onderhandelen… althans van Nederlandse kant.                                                                                                        Over deze merkwaardige gang van zaken in 2015 en 2017 na een paar narrige blogjes contact opgenomen met de opdrachtgever van de Nieuwe Sluis Terneuzen, de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie. Onduidelijk gemompel over voorbereidingskosten en verder werd ik natuurlijk koninklijk genegeerd. De PZC-correspondent ter plaatse, Harmen van der Werf, had ook wel wat anders aan zijn hoofd. Toch blijf ik het spichtige vermoeden houden dat de argeloze burger met de nieuwe Terneuzense zeesluis met alle verschillende investeringsbedragen grandioos wordt verneukt. Dat zal de PZC verder niet jeuken. De NRC is nooit te beroerd om wat lijken uit de kast te sleuren. Want lijken komen nooit spontaan uit de kast, daar is enige vasthoudendheid voor nodig. Zoiets heet onderzoeksjournalistiek. Daarom lees ik toch maar liever de NRC.

   Send article as PDF   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.