Het Spaanse boemeltje…

Als wij eind volgende maand weer met de Ford-koets naar huis tuffen, zien wij tussen Barcelona en de Franse grens de hogesnelheidstreinen op een paar plaatsen over de Autopista AP-7 met een indrukwekkende noodgang over de viaducten flitsen.

Dat staatsbedrijven niet per definitie altijd logge, kostenverhogende mastodonten hoeven te zijn, bewijst misschien wel het Spaanse staatsspoorbedrijf RENFE. In ‘El País’ las ik laatst een artikel over het nieuwe Spaanse treinfenomeen AVLO. Dat is de lowcostversie van de AVE, de Spaanse hogesnelheidslijn, de Alta Velocidad Española’. De belangrijkste Spaanse steden worden vanuit Madrid bediend met AVE-treinen. Zoals Barcelona, Valencia, Granada, Malaga, Sevilla, Santiago de Compostella, Zaragoza, Bilbao en een doorgaande verbinding met Perpignan in Zuid Frankrijk. De uitbreiding naar de Costa Blanca vanuit Valencia naar Alicante zit eraan te komen. De eerste AVE-treinen reden in 1992 tussen Madrid en Sevilla toen daar in 1992 de Wereldtentoonstelling werd gehouden, een traject van 575 kilometer. Op dit moment liggen er door heel Spanje ruim 3300 kilometer aan AVE-trajecten en is er meer dan 55 miljard euro geïnvesteerd om dit te realiseren.                                                                   De AVE is enorm populair in Spanje en dat zal zeker niet minder worden met de introductie van de AVLO. Te beginnen op het drukste Spaanse traject, tussen Madrid en Barcelona. Een afstand van 621 kilometer en de AVLO doet dat in slechts 2 uur en 45 minuten met maximumsnelheden tot 325 kilometer per uur. Het lowcost-aspect van de AVLO-treinen slaat in feite alleen op het feit dat er geen cafetaria aan boord is of een andere vorm van catering. Er is ook alleen een economyclass. Vanzelfsprekend zijn de treinen wel uitgerust met wifi en televisie. Het zitcomfort en de voetruimte zijn identiek aan dat van de AVE-treinen. Er zijn zelfs toiletten..!                                                            Kosten van een kaartje enkele reis Madrid-Barcelona liggen voor de AVLO tussen de € 10,00 en € 60,00…! Er gaat een dynamisch tariefsysteem gehanteerd worden dat mede afhangt van de bezettingsgraad en de vertrektijden van de treinen. Op AVE-treinen op hetzelfde traject kosten de kaartjes tussen de € 40,00 en € 152,00. Dus dat scheelt wel een flinke slok op een Spaanse borrel.                                                                               De baas van RENFE Isaías Táboas gokt op een jong publiek en probeert het gebruik van de auto en het vliegtuig op het traject Madrid–Barcelona zoveel mogelijk terug te dringen. Momenteel reizen er jaarlijks zo’n tien miljoen reizigers op en neer tussen Madrid en Barcelona. Vier miljoen reizen per auto, vier miljoen per vliegtuig en twee miljoen met de AVE-trein. De burgemeester van Barcelona pleit er uit milieuoogpunt voor om nu de vliegverbinding Barcelona – Madrid totaal te laten vervallen. De RENFE-jefe hoopt dat de AVLO in zijn eerste operationele jaar meteen zo’n miljoen reizigers zal trekken. Daarop zullen de treinfrequenties worden afgestemd, die uiteindelijk op zes vertrektijden per dag uit zowel Madrid als Barcelona zullen moeten uitkomen. Tickets zijn alleen online verkrijgbaar of via een smartphone-app.                                                 De huidige Spaanse treininfrastructuur is van een uitstekend niveau, zeker wat betreft de hogesnelheidstreinen. De ambitie is haast nog hoger, want RENFE kijkt inmiddels over de grenzen heen, vooral om op de routes naar Parijs de concurrentie aan te gaan met de TGV. Misschien dat NL er toch wat magertjes bij afsteekt met een volledig geflopt HSL-project, boemelende intercitytreinen en sprinters met/zonder secreten..

   Send article as PDF