De pandemie van een mediavirus

Een crisis is ook vaak een verdienmodel. Daar is al het gedoe rond het coronavirus wel een schoolvoorbeeld van. Ik papagaai alleen maar een paar internationale virologen na, maar denk toch dat er medisch gesproken met dat coronavirus niet zo verschrikkelijk veel aan de hand is. Een stevig griepvirus, dat klopt. Maar niets nieuws onder de zon. Elk jaar vallen er in Europa sowieso tienduizenden griepdoden. Er is ook nog geen vaccin voor het coronavirus beschikbaar en da’s lastig. Dan komen vooral de toch al met een zwakke gezondheid kampende ouderen snel in de problemen. Daardoor zullen de sterftecijfers stijgen en dat is altijd zorgwekkend. Maar ook weer niet zo zorgwekkend dat een hele planeet in een stuip hoeft te schieten. De beurzen zakken wereldwijd, Maersk schiet in de rode cijfers, KLM vraagt werktijdverkorting aan en Philips is plotsklaps tientallen procenten minder waard. Farmaceuten en vooral de fabrikanten van mondkapjes beleven gouden tijden. Die dingen helpen totaal niet maar zij kunnen de vraag niet aan en lopend gierend binnen.

Dat hebben zij echt niet allemaal alleen aan een piepklein virusje te danken. Wel aan de media, dat zijn de grootverdieners van de Corona Crisis. Helemaal zelf gecreëerd, mooi stukje vakwerk. De scoop is natuurlijk ook geniaal! Het begint in het sinistere binnenland van China. In een obscuur oord genaamd Wuhan. Een ‘stadje’ met slechts 11 miljoen inwoners waar tot voor kort niemand van had gehoord. Ineens waren er daar een berg Chinezen ziek! Nou ja, een berg? Er zijn bij elkaar 1,4 miljard Chinezen en honderdduizend kregen er een coronavirusbesmetting. Dus 0,007%… Het grootste deel is allang weer genezen maar helaas zijn er toch ruim drieduizend mensen overleden. Veelal bejaarden. Heel triest natuurlijk, maar jaarlijks sterven er wereldwijd gemiddeld vierhonderdduizend mensen aan ‘gewone’ griep… jaar in jaar uit! De laatste eeuw waren er meer grieppandemieën. De Spaanse griep met twintig tot veertig miljoen doden was rampzalig. De Aziatische- en Hongkonggriep kostten beiden een miljoen levens. De SARS en MERS-virussen kostten relatief weinig mensen het leven. Maar in 2003 stierven er in Europa alleen al zeventigduizend hoofdzakelijke bejaarde mensen extra vanwege een zomerse hittegolf. Daar werd in de media geen exceptionele aandacht aan besteed. Gewoon ‘a fact of life’, er kon ook door de media niet meteen een echt verdienmodel van worden gemaakt. De verkoop van airconditionsets steeg wel enorm.                                                                                                                       De Corona Crisis heeft maar een klein beetje met een lastige griep te maken, maar àlles met de hysterie die de media er van hebben gemaakt. Opgejaagd door de camerageilheid van figuren zoals Jaap van Dissel, opperhoofd van het RIVM. Zodoende vliegen reporters en hun cameraploegen het luchtruim dun om telkens weer paniek te zaaien rondom een nieuwe besmettingshaard. Voor elke eerste coronagrieppatiënt van een land belegt de regeringsleider onmiddellijk een persconferentie en geeft medische info die normaliter streng privé zouden moeten zijn. Geen enkele zichzelf respecterende minister of politicus zal zich voor een camera durven afvragen wanneer wij nu eindelijk weer eens een beetje gewoon gaan doen. Iedereen rent achter iedereen aan, een pandemie wordt wel minstens drie keer per dag door een of andere hotemetoot geproclameerd en de burger doet braaf z’n mondkapje op. Ondertussen wordt er wereldwijd grof geld verdiend aan de beursschommelingen, aan de slinkende voorraden van allerlei dingetjes die uit China moeten komen, aan het in blinde paniek hamsteren van totaal onnodige levensmiddelen en natuurlijk aan de verkoop van mondkapjes. Heel Italië in een totale black-out en van Rutte mogen we geen handen meer geven. Volgende stap zijn wellicht RIVM-instructievideo’s hoe alleen nog coronaveilige seks te bedrijven. Uiteraard met mondkapjes…

   Send article as PDF   

3 gedachten over “De pandemie van een mediavirus

  1. 1,4 miljard Chinezen. Het laatste bericht: ze hebben het virus daar onder controle.
    Gisteren zijn en maar 15 besmettingsgevallen bij gekomen!!!!
    Zo zie je maar dat die Chinezen 1,4 miljard per persoon dagelijks kunnen checken of ze besmet raken.
    En dat slikt onze persdienst als zoete koek.

    • Daarom heet het ook een ‘mediavirus’!
      Overigens de ultieme bestuurlijke stresstest; er gaan er wereldwijd heel veel door de mand vallen.

Reacties zijn gesloten.