Salute to the Grand Old Lady

Op 15 augustus 2005 kopte de PZC ‘Containerschip breekt record’ en begon een lyrische lofzang op het kolossale containerschip dat die dag de Westerschelde op zou varen. Het was het grootste containerschip ter wereld… ’MSC Pamela’.                      Ook Adri de Schipper en Jaap Janse, de twee Bevelandse MSC-deskundigen par excellence, zetten in 2005 de ‘MSC Pamela’ pontificaal op het front van hun magnifieke naslagwerk over de scheepshistorie van de MSC-rederij ‘From Patricia to Pamela… the success story continues…’

Op alle plaatsen langs de Westerschelde waar het schip majestueus dicht langsschoof, stond het zwart van de mensen. Honderden foto’s werden er die dag genomen. De mensen vergaapten zich aan de kolossale afmetingen van het schip. Een lengte van 336,6 meter, een breedte 45,6 meter, de maximum diepgang 15,0 meter, een brutotonnage van 107.849 tons, een draagvermogen 117.063 tons en een servicespeed van 25,2 knopen, 46,7 kilometer per uur. Nu was de ‘MSC Pamela’ qua afmetingen nog niet eens het grootste schip, maar wel in containercapaciteit. Maar liefst 9200 TEU! Iedereen, zelfs de nautische deskundigen, vroeg zich af waar dat moest eindigen, waar de grens lag? Uitgebreide simulaties waren eerst gedaan om te kijken of de ‘MSC Pamela’ wel heelhuids door het Nauw van Bath zou kunnen manoeuvreren. Dat lukte… In het vervolg op de ‘MSC Pamela’ heeft de redactie van de PZC nog vaak de kop moeten reproduceren over wéér een recordbrekend containerschip. De records gingen voortdurend aan flarden. Al in 2006 schoot de Deense ‘Emma Maersk’ met 13.000 TEU capaciteit ver over alle concurrenten heen. De ‘Emma Maersk’ en haar fraaie zusterschepen bleven tot 2012 de grootste containerschepen. Daarna ging de ratrace weer gestaag verder en op dit moment lijkt de ‘HMM Algeciras’ het schip met de grootste containercapaciteit ter wereld te zijn, 23.964 TEU. Het schip wordt op haar maidentrip half juni in Antwerpen verwacht, dus de PZC kan weer de nodige superlatieven uit de kast halen. Weliswaar zijn de laatste nieuwe MSC-schepen van het type ‘MSC Samar’ wel iets groter qua draagvermogen, hun containercapaciteit ligt ruim tweehonderd TEU lager. Voordat de inkt van deze blog droog is, zal het record van de ‘HMM Algeciras’ weer wel gebroken worden.                                                                      De bottleneck voor nog grotere containerschepen lijkt niet zozeer in de lengte of de diepgang te liggen. Dat laatste geldt wel voor Antwerpen maar niet voor meeste grote containerhavens. De containerbreedte van 24 TEU is momenteel voor de kranen van veel havens de bepalende limit. Rotterdam is echter al aan het voorsorteren en kreeg in april een paar kranen geleverd die tot 26 TEU breed kunnen werken.                               Haast nog meer dan door de grootte van dit soort schepen, ben ik enorm geïmponeerd door de bouwcapaciteiten en performance van de Koreaanse en Chinese werven om deze buitenproportionele schepen aan de lopende band te kunnen produceren. Een industrieel megaconcept van buitengewone complexiteit en efficiency, waarbij het Verre Oosten de Oude Wereld mijlenver voorbij is gestreefd. Daarbij vergeleken is Damen Shipyards maar een boerensmidje.

Toch stond ik op 5 mei j.l. weer met respect en enige nostalgie te kijken naar de passage van de Grand Old Lady ‘MSC Pamela’, onderweg van Antwerpen naar Le Havre. Zij zal ongetwijfeld sinds 2005 een verbluffend aantal zeemijlen en vervoerde TEU’s op de teller hebben staan.

   Send article as PDF   

2 thoughts on “Salute to the Grand Old Lady

  1. Bedankt voor het prachtige stukje en de goede documentatie. Ik zie net dat de MSC ARINA in de opvaart zit. Momenteel nog de grootste ter wereld en 3 x groot als de MSC PAMELA in 2005. En nu dus op naar de HMM ALGECIRAS die op 8 juni in Antwerpen moet arriveren.

Reacties zijn gesloten.