Als het maar knettert!

Mensen zijn merkwaardige wezens en dan vooral het mannelijke segment. Wij blijven iedereen voortdurend amuseren, verbazen, verbijsteren en shockeren. Onze Lieve Heer moet welhaast in een badinerende bui zijn geweest toen Hij ten lange leste het archetype Adam schiep. De Schepper greep in het kruidenrekje net naast het potje ‘Ratio’ toen Adam werd klaargemaakt. Maar deed er bij vergissing wel een dubbele scheut ‘Macho’ bij. Dàt is de reden dat veel mannen van dure auto’s houden. Auto’s hoeven namelijk niet mooi te zijn, als ze maar duur zijn. Èn een ongelofelijke hoeveel-heid pokkeherrie produceren!

Een Vlissingse buurman had drie Ferrari’s in de parkeergarage van ons appartemen-tencomplex geparkeerd. Alledrie wel knalrood anders geloofde toch niemand dat het Ferrari’s waren. Onhandige auto’s om in of uit te stappen want je zit maar een paar centimeter met je bips boven het wegdek. De buurman had trouwens nog drie andere auto’s staan, een Maserati en twee Alfa Romeo’s. Een overduidelijke fobie voor alles dat Italiaans was. Toen ik informeerde of hij soms ook met Gina Lollobrigida was ge-trouwd, bleek dat zijn vrouw uit Wemeldinge kwam… Waarschijnlijk ontmoet in de plaat-selijke pizzaria.                                                                                                                    Hoe dan ook, de enige meters die deze drie Ferrari-projectielen maakten, was af en toe een rondje door de parkeergarage om te zorgen dat de zuigertjes niet vastroestten. Ik woonde zelf acht hoog, maar als de buurman met een Ferrari door de parkeergarage reed, dacht ik in eerste instantie altijd dat er een F-16 door het gebouw raasde.               Eén keer had ik de pech dat hij net zo’n apparaat opstartte toen ik nietsvermoedend de garage binnenkwam. Maanden daarna liep ik nog bij de KNO-dokter vanwege een paar gescheurde trommelvliezen en nu nog steeds hoor ik een raar piepje.                              Bolides van een paar ton per stuk, maar een beetje behoorlijk werkende knalpot kan er niet vanaf. Stèrker nog, die dingen hebben helemaal geen knalpot. Toch wordt ook zo’n wangedrocht elk jaar door de RDW goedgekeurd om op de rest van de weggebruikers te worden losgelaten…                                                                                                        Dezelfde buurman toonde mij op een gegeven moment trots zijn nieuwste aanwinst op autogebied, een hybride type. Dat zijn van die auto’s die ze geruisloos tegen je kniehol-ten parkeren zonder dat je er erg in hebt. ‘Tja, ook wel een beetje aan het milieu blijven denken, toch…?’  Ik heb mijn buurman volmondig gelijk gegeven. Met Ferrari-rijders of anderszins van het padje geraakte figuren kan je maar beter niet in discussie gaan.

Hier in Kruse Veer wordt de serene rust gelukkig slechts een doodenkele keer door herrieschoppers doorbroken. Ergens in ‘Kruunehe’ wonen wel een paar verstandelijk beperkte personen die bij voorkeur in de avondschemering onder knetterend geweld met een quad de dijk op en af rossen. Het wil mij nog steeds niet te binnen schieten wat daar nu voor leuks aan is. Om moederziel alleen op zo’n quad onder het produceren van een surplus aan decibellen over de Inkelse Dijk te scheuren, moet zo iemand neu-rologisch gesproken toch wel aan enig restauratiewerk toe zijn.                                    Dat geldt volgens mij ook voor die verdwaalde motorrijder die borden en paaltjes nege-rend hier af en toe de boulevard oprijdt. Anoniem verstopt in een veelkleurige helm en met een spastische rechterpols om voortdurend brullend gas te geven, ronkt zo’n mal-loot langs in zijn dikke zwartleren motorpak, terwijl van de hitte de mussen dood uit de dakgoot vallen. Er wordt naarstig naar een pilletje gezocht om deze decibelverslaafden definitief uit hun lijden te verlossen.

Ik ben zelf een aantal jaren de trotse medebezitter geweest van een Saab Safir 91D. Dat was een knalgeel trainingsvliegtuig, gebouwd in 1958 en jarenlang in gebruik ge-weest voor de opleiding van KLM-piloten aan de Rijksluchtvaartschool op het vliegveld Eelde.                                                                                                                              Aan dat ding was alles oud maar oerdegelijk. De charme van de cockpit was vooral dat het er doordringend stonk naar oud leer, angstzweet en smeerolie. Ook de motor was antiek, een oorverdovend knetterende viercylinder Lycoming van 180 HP. Zodra je de startknop indrukte, sloegen de vreedzaam grazende koeien rond het vliegveld Midden-Zeeland allemaal in paniek loeiend op hol. Eenmaal in de lucht keek heel Zeeland ver-stoord omhoog.                                                                                                                   Met terugwerkende kracht bied ik hiervoor de Zeeuwse bevolking mijn welgemeende verontschuldigingen aan. Als excuus kan ik slechts aanvoeren bij de Schepping gene-tisch gemanipuleerd te zijn.

   Send article as PDF   

2 thoughts on “Als het maar knettert!

Reacties zijn gesloten.