Druk op de knop!

Ben altijd nogal idolaat geweest van lijstjes. Ook al toen wij half de jaren tachtig van de vorige eeuw in Vlissingen-Oost een havenbedrijf begonnen. Eind van het jaar, op 31 december, terwijl wij tegen de avond met de hele groep in de kantine een Oudejaars-pilsje dronken, werden er altijd twee lijstjes gepresenteerd. Onze administrateur had op een A4-tje de belangrijkste kerncijfers van het afgelopen jaar getotaliseerd. Totaal omzet, omzet per klant, eigen bedrijfskosten, afschrijvingen, investeringen, loonkosten van eigen personeel en inhuur. De geschatte bedrijfswinst werd altijd met rood of zwart aangeduid. Het hoofd van de expeditie kwam zodra het laatste project was afgesloten met zijn operationele lijstje met het aantal behandelende schepen, tonnages van alle geladen en geloste lading, onderverdeeld per klant en per ladingsoort. Een snelle opgeluchte blik leerde dan dat er nog wel een extra pilsje kon worden opengetrokken… Toen was het nog steeds onvervalst handwerk, slechts met behulp van het absolute toppunt van administratieve innovatie, een elektrische telmachine. Maar dat zorgde wel dat alles ad hoc beschikbaar was in ons eigen gekozen format. Lang voordat het vuurwerk werd afgestoken, wisten wij al hoe ’t zat.

Daarna, toen de digitalisering zijn intrede had gedaan, kregen we voortdurend ruzie met wat wij wilden zien en wat het systeem kon leveren. Het duurde ook nog eens langer want het systeem besliste zelf wel wanneer en hoe er getotaliseerd werd. Het sprookje dat bij digitalisering met een druk op de knop alles meteen bekend was, bleek toen ook al echt een fabeltje. Blijkbaar is dat nog steeds zo. Ook in Antwerpen zitten ze toch best een maandlang driftig op allerlei knopjes te drukken voordat alle cijfertjes beschikbaar zijn. Op 4 februari j.l. lanceerde de haven van Antwerpen de totaalcijfers over 2020. Ook wel iets meer dan twee A4-tjes. Welgeteld negenennegentig! Overigens weinig aanleiding voor een extra pintje…ook de Antwerpse haven had in het moeilijke Coronajaar 2020 een dipje gehad.

T.o.v. 2019 liep het aantal binnengekomen zeeschepen terug van 14.391 naar 13.655. Het totaal overgeslagen tonnage ging van 238.179.575 ton terug naar 230.972.347 ton. Maar er waren ook nog plusjes… Het totaal aan behandelde ladingtonnen in containers steeg van 138.746.577 ton naar 139.113.535 ton. Het aantal behandelde containers steeg van 11.860.204 TEU naar 12.031.469 TEU. Antwerpen hijgt Rotterdam in de nek.  Zelfs het behandelde conventionele fruittonnage steeg van 327.247 ton naar 352.860 ton. Dat laatste cijfer had ik graag vergeleken met het behandelde fruittonnage van Vlissingen. Maar daarvan ontbreken de concrete cijfers nog. Wel werd er in 2020 door North Sea Port 11,2% minder aan tonnen overgeslagen dan in 2019. Het tonnage in containers overgeslagen goederen van NSP bedraagt slechts 1,95% van het totaal van Antwerpen… Aan de cijfers van NSP zit sowieso altijd een raar luchtje, ook alle lading die per pijpleiding vanuit Rotterdam binnenstroomt wordt bijvoorbeeld doodleuk als ‘overgeslagen’ gerekend.

Grappig vond ik overigens ook de statistiek die Antwerpen trots presenteerde om de gezamenlijke positie van de Vlaamse havens in Europa te bepalen. Hierin werden de tonnagetotalen van Antwerpen, Zeebrugge, Oostende èn meteen ook alle tonnen van NSP meegeteld, inclusief Vlissingen. Latent statistisch imperialisme?                          Rotterdam had zelfs tot 19 februari j.l. nodig om alle cijfers behoorlijk op een rijtje te krijgen. Toen bleek dat er in 2020 in totaal 32½ miljoen ton lading minder was overge-slagen, zo’n 6,9 % minder. En aan containers 472.051 TEU minder dan in 2019, 3,3% minder.                                                                                                                        Hekkensluiter met de maritieme jaarcijfers is traditioneel altijd de website VRT-Scheldt van de Vlaams Nederlandse Schelde Commissie (VNSC). De toch vrij simpele totalen van alle scheepvaartbewegingen op de Westerschelde e.o. van het voorgaande jaar komen meestal pas in de tweede helft van het volgende jaar op de site te staan… Scheepjes tellen is blijkbaar een hels karwei!

Na een paar generaties wikken en wegen hebben begin 2021 Antwerpen en Zeebrugge besloten te fuseren. Geen verkeerde ontwikkeling want deze havens zijn meer comple-mentair aan elkaar dan bijvoorbeeld Vlissingen, Gent en Terneuzen.                              Over een paar generaties zijn waarschijnlijk alle Belgische en Zeeuwse Scheldehavens met alle Nederlandse Maashavens samengeklonterd tot één grote Maas-Schelde-Delta-Port met het hoofdkantoor in Peking of Shanghai…                                                          Al dat fuseren met andere havens heeft vooral als prettig effect dat men dan lekker spectaculair stijgt op de EU-ranglijst. Jacques Vandermeiren, de baas van de nieuwe fusiehaven Antwerpen/Zeebrugge, liep al meteen met de borst vooruit trots te roepen dat zij met het containervolume nu groter waren dan Rotterdam.

   Send article as PDF   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.