The Suez Canal Peepshow

Met meer dan modale belangstelling heb ook ik laatst de stremming van het Suez- kanaal live gevolgd. Heel comfortabel thuis op de laptop, dankzij MarineTraffic en VesselFinder. De congestie van de op doorvaart wachtende schepen gestaag zien groeien tot ruim vierhonderd schepen. De pogingen van de roedel Egyptische haven-slepers om de ‘Ever Given’ weer los te trekken, bleken vruchteloos. Ook het komieke gedoe van dat graafmachientje aan de wal. Het kolossale beest kwam pas los toen de Nederlandse krachtpatser ‘Alp Guard’ en de Italiaanse sleper ‘Carlo Magno’ er een stevige snok aan gaven.

Op vrijdag 27 november 1964 voer ik als stuurmansleerling aan boord van het fraai gelijnde vrachtschip ‘Alkes’ voor het eerst door het Suezkanaal, onderweg naar Jeddah. Daarna mocht ik het in het voorjaar van 1978 met de ‘Kirsten Smits’ ook nog eens als kapitein proberen, onderweg naar Dar es Salaam. Voorafgaand was het Suezkanaal van 1967 tot 1975 gestremd geweest, vanwege enig ongenoegen tussen Israël en Egypte. Toen wij er in 1978 doorheen voeren, zaten de Egyptische soldaten nog kwaad vanuit hun schuttersputjes vanachter hun kanonnen langs het kanaal naar de overkant te loeren.                                                                                                                            In de daaropvolgende jaren geregeld door het kanaal gevaren. Altijd veel drukte, veel gedoe. Toch ook wel vaak een afwisseling van een soms lange zeereis. Het binnen-varen van het drukke kanaal bij Port Said leek altijd één grote Arabische orgie… Zelf met een roerganger op de brug om de loods aan boord te nemen, de tweede stuurman met matrozen aan dek om bootjes voor vastmakers en elektriciens met de scheeps-kranen aan dek te zetten. De eerste stuurman deelde vanuit het ladingkantoor stapels sloffen Marlboro-sigaretten uit aan de halve Egyptische bevolking. Pure gekkigheid!      In het kanaal zelf was het konvooivaren weinig enerverend. Geen tegenliggers zoals in het Kieler Kanaal. Het aantal schepen dat jaarlijks door het kanaal voer was destijds gelijk aan de aantallen die er tegenwoordig doorheen gaan. Alleen het totaaltonnage van de passanten is in veertig jaar ongeveer verviervoudigd. Daar zit nu ook een beetje het probleem. De huidige klanten van het Suezkanaal zijn eigenlijk te groot geworden. Dat er zich zo’n evenement als met de ‘Ever Given’ zou voordoen, was erg voorspel-baar. Was ook al eerder gebeurd dat er een schip in het talud zat, alleen tot nu toe nog zonder al teveel oponthoud. De ‘Ever Given’ voer helaas een beetje te hard. Normaal is de transitsnelheid 8 tot 9 mijl/uur. Maar vanwege de dwarswind en de stuurgevoeligheid van het enorme schip werd de snelheid opgevoerd tot 12,4 mijl/uur. Klein stuurfoutje, extreem veel zuiging en hoppa…múúrvast! De rest is historie.

Het slechte nieuws is dat het morgen zo maar weer kan gebeuren. Een windvlaagje, wat technische problemen of gewoon menselijk falen. Daar hebben we Murphy’s Law helemaal niet voor nodig. Niet voor niks liggen de ‘Alp Guard’ en de ‘Carlo Magno’ na het lostrekken van de ‘Ever Given’ nu nog steeds bij Suez en Port Said. Volgens de Suez Canal Authority was de file van 422 schepen na vijf dagen opgelost. Dat was een typisch staaltje Egyptisch fake news. Want een week nadat het kanaal weer open was, lagen er voor Port Said nog steeds 66 schepen voor anker en in de baai van Suez nog 93 wachtende schepen. Althans volgens de peepshow van VesselFinder.                    Het goede nieuws is een gouden beleggerstip! De aandelen van de baggerspecialisten Boskalis, Van Oord, DEME en Jan de Nul zullen de komende tijd spectaculair stijgen. Er zit namelijk voor Egypte weinig anders op om ook de laatste 57 kilometer waar het Suez Kanaal geen passeermogelijkheden geeft, zo snel mogelijk te gaan verdubbelen. De Japanse eigenaars van de ‘Ever Given’ hebben intussen Averij Grosse verklaard. Dat houdt in dat ook de verzekeraars van alle ladingeigenaren mee moeten gaan betalen aan de claimschade. Dat betekent weer, zeker voor zo’n groot schip met zo’n gevarieerde en samengestelde lading, een monsterlijk gecompliceerd juridisch conflict. Tevens gaat het straks bij de uitlevering van de geloste containers de nodige problemen geven. Ladingeigenaren kunnen ‘hun’ container pas vanuit de haven ophalen als zij een garantie hebben gestort voor het averij grosse schadebedrag. De schadeafwikkeling van zo’n complexe claims- en verzekeringszaak kan minstens vijf en mogelijk zelfs tien jaar in beslag nemen.                                                                                                          Geen wonder dat in de scheepvaartindustrie meteen al stemmen opgaan dat de schaal-vergroting van de containerschepen zo langzamerhand wel op het maximum zit. Want niet alleen rond het Suezkanaal veroorzaken de containerschepen met hun enorme hoeveelheden containers grote opstoppingen. Geldt ook voor de behandelcapaciteiten van heel veel havens wereldwijd en voor de afvoer vanuit die havens naar het achterland. Daarnaast een aantal desastreuze recente scheepsbranden en het sterk toenemend aantal overboord donderende containers. Wat een windvlaag en een stuurfoutje al niet voor gevolgen kunnen hebben!

De ‘Ever Govern’ is een zusterschip van de ‘Ever Given’ met identieke specificaties, 400 meter lang, 58,8 meter breed, 16,0 meter diepgang, 219.688 GRT, 20.160 TEU. Passage Nauw van Bath, 25-03-2021.

   Send article as PDF   

1 gedachte op “The Suez Canal Peepshow

  1. Heel verhelderend stuk over vaarsnelheden e.d. in het Suezkanaal.
    Zal zeker meer gaan gebeuren.

Reacties zijn gesloten.