Een Chinese logistieke nachtmerrie

Dacht dat ik zo langzamerhand toch wel wist hoe een haven in congestie eruit ziet. Een haven dus die vol is en waar de schepen dan buiten moeten wachten. Op de Afrikaanse kust was dat nooit zo ongewoon. Alleen met stevige nummertje corruptie kon direct bij aankomst een ligplaats worden gekocht. Lagos in Nigeria was daarvoor berucht, Dar es Salaam in Tanzania idem. Ook de Marokkaanse en Algerijnse havens hadden vooral in de winter twijfelachtige reputaties. Maar China verslaat ze nu allemaal met hele straat-lengtes!

Congestie kan om aantal redenen ontstaan. Weersomstandigheden, stakingen en blokkades van vaarwegen kunnen de scheepvaart ineens op laten stroppen. Buiten de Zeeuwse en Vlaamse kust liggen ook geregeld tientallen schepen voor anker. Vaak veel chemicaliën- en gastankers die op een volgende lading wachten, autocarriers en roro-schepen die specifieke ligplaatsen nodig hebben en meestal een relatief gering aantal containerschepen en bulkcarriers. Scheepvaart komt en gaat nu eenmaal in golven. Het aanbod van schepen kan dan net even de capaciteit van een haven overtreffen. Niets bijzonders, is van alle tijden.                                                                                                Wat wel bijzonder is, is nu de situatie voor diverse Chinese havens. Wie wil weten hoe zware congestie eruit ziet, moet maar eens inzoomen via MarineTraffic of Vessel Finder op de havens van Yantian, Shekou, Nansha en Shenzhen, allemaal in de buurt van Hong Kong. Ook op de rede van Shanghai is het  ‘een beetje druk’…zie foto. Evenals de wat zuidelijker gelegen havens van Hangzhou en Ningbo. Vele honderden schepen liggen er overal dagenlang te wachten. De vaarschema’s van de grote containerlijnen kunnen allemaal de papierversnipperaar in.                                                                    Volgens officiële Chinese bronnen heeft het allemaal te maken met lokale lockdowns vanwege Covid-19. Maar officiële Chinese bronnen zijn nog een graadje onbetrouw-baarder dan Nederlandse officiële bronnen. De actuele Chinese Covid-vaccinatiegraad ligt ongeveer op NL-niveau. Hoe dan ook, een logistieke nachtmerrie van ongekende proporties lijkt zich af te gaan tekenen. Volgens de insiders is deze logistieke Chinese congestie vele malen serieuzer dan die Suezkanaal-blokkade vanwege het vastlopen van de ‘Ever Given’.                                                                                                          Dus de Chinezen hebben een probleem? Klopt, maar wij ook! Niemand behoeft nog uitgelegd te worden dat ‘Made in China’ tegenwoordig voorkomt op tientallen gebruiks-voorwerpen die in elk willekeurig westers gezin rondslingeren. Zo’n negentig procent van alle elektronica op de wereld wordt vanuit de haven van Yantian verscheept…      De Hema, de Blokker, de Action en de Mediamarkt staan boordevol met dat soort Chinese snuisterijen. Vrijwel alles wat wij gebruiken, wordt in China in elkaar geknut-seld. Lekker goedkoop en die Chinezen zijn heel wat betere knutselaars dan wij. Dat zij langer moeten werken, veel minder verdienen en politiek lang niet zo vrijpostig kunnen zijn als wij, is dan misschien verrekte jammer voor al die Chinezen… ’but not our cup of tea’.                                                                                                                              Maar niet alleen in de winkelcentra zal zich de Chinese congestie zich binnenkort laten voelen. Vooral in de industrie zal de maakbaarheid van de meest uiteenlopende producten kunnen gaan stagneren omdat er ergens in een container in een Chinese haven een essentieel onderdeeltje zit. En die container staat en blijft voorlopig nog wel even staan. Dat gaat hele onverwachte en lastige effecten opleveren. Een economisch waterbedeffect.                                                                                                              Over de op hol geslagen containertarieven zullen we het dan maar liever niet meer hebben. Gaan elke week met tig procent omhoog tot werkelijk nog nooit vertoonde onvoorstelbare niveaus. Evenals Sywert van Lienden verdienen ook de grote container-operators bakken met goud aan de Covid-19 crisis. Die zullen dat schubdier of die vleermuis op de markt van Wuhan stiekem voor eeuwig dankbaar zijn.                          Toch benieuwd in hoeverre dit soort logistieke crisissen waarmee de grote afhankelijk-heid van China nog eens extra wordt benadrukt, in de toekomst nog geopolitieke gevolgen gaat krijgen. Toch wel een oncomfortabel nadeel van die alom aanbeden vrije markteconomie. Natuurlijk is het best lastig dat de levertijden van mobiele telefoons, zonnepanelen en vibrators ineens sterk oplopen. Het wordt echter eventjes andere koek met bijvoorbeeld de grondstoffen van onze medicijnen die ergens in een container op een Chinese kade staan te verpieteren. Tenslotte is China nu de apotheek van de wereld, veruit de grootste producent geworden van medicijnen en medische grond-stoffen. Straks zijn overal de paracetamolletjes op de bon.                                              Het terugdraaien van onze afhankelijkheid van China, àls het sowieso nog een optie zou zijn, zal dan decennialang gaan duren. Ondertussen zullen deze logistieke nacht-merries onze westerse ingeslapen samenlevingsrust nog heel vaak gaan verstoren. Met de pet in de hand zullen wij onderdanig bij China moeten blijven aankloppen of zij in vredesnaam zo vriendelijk willen zijn om ons de spulletjes te blijven leveren.                De politieke duiders buitelen al over elkaar heen om te voorspellen wat de prijs zal zijn die China ervoor gaat vragen. Want de zon komt dan misschien wel in het oosten op, maar echt niet meer voor niks. Dàt zou dan nog weleens de echte nachtmerrie kunnen worden.

   Send article as PDF