The Lawyer’s Paradise

Op 12 juli 2021 om 18.00 hrs ging het Japanse containerschip onder Panamese vlag ‘Ever Given’ ankerop van de rede van Port Said, met bestemming Rotterdam. Het ETA rede Maascenter was 25 juli 2021 om 20.00 hrs. Wàs…want het schip heeft tot nu toe alleen nog maar halve kracht gevaren en ligt momenteel, 18 juli, al een hele dag te drijven 25 mijl ten oosten van Sicilië, reden onbekend.

De Japanse rederij Shoei Kisen Kaisha heeft de boete betaald voor het op 23 maart 2021 om 07.40 hrs vastlopen in het Suezkanaal, halverwege Suez en het Grote Bitter-meer. Omdat dit op een gedeelte van het kanaal was dat nog niet als tweebaansvaar-water is uitgevoerd, zat het hele Suezkanaal een hele week verstopt. Grote congestie voor zo’n vierhonderd schepen.                                                                                      Het in de oever stranden van de ‘Ever Given’ lijkt volledig te wijten aan ondeskundige adviezen van de twee Egyptische Suezkanaal-loodsen, die in dienst staan van de Suez Canal Authority, de SCA. Diezelfde SCA diende na het vlottrekken van de ‘Ever Given’ onder regie van Boskalis, een claim in van 916 miljoen dollar. Dat vond de Japanse rederij toch wel een beetje te gortig en ging in maandenlange onderhandeling.              In maritieme verzekeringskringen in London werd al de term ‘crimineel staatsterrorisme’ gebruikt. De Japanse rederij verklaarde Averij Grosse, waardoor ook de verzekerings-maatschappijen van alle ladingeigenaren die lading aan boord van de ‘Ever Given’ hadden, in het conflict werden betrokken. Plat gezegd…iedereen moet mee dokken!    Na ruim drie maanden werd er een akkoord bereikt en mocht de ‘Ever Given’ op 7 juli 2021 om 17.15 hrs eindelijk het Suezkanaal verlaten en ging net buiten de Egyptische territoriale wateren op de rede van Port Said ten anker. SCA en rederij hadden strikte geheimhouding over de deal bedongen, waardoor de volgende dag natuurlijk al bekend werd dat er 514 miljoen dollar boete was betaald, plus de levering van een nieuwe sleepboot. Tijdens het lostrekken van de ‘Ever Given’ was er een sleepboot gesneuveld. Een bizarre deal…!                                                                                                            Ter vergelijking, de nieuwbouwwaarde van de ‘Ever Given’ kan worden geschat op 175 miljoen dollar. De totale waarde van de lading is onbekend. Maar ongetwijfeld een veel-voud van de waarde van het schip. De verzekeraars van ladingeigenaren moeten daarom het grootste deel van die bizarre boete ophoesten. Die verhalen dat dan weer in eerste instantie op hun klanten als een zaak van Force Majeur, zogenaamd ‘an Act of God’. Terwijl het doodgewoon lag aan de stommiteiten van twee foute Egyptische loodsen.

Het grootste deel van de lading van de ‘Ever Given’ zal in Rotterdam gelost worden, het restant in Felixstowe (UK). Dit om overzicht te houden op de correcte uitlevering van de containers na het betalen of leveren van bankgaranties voor het aandeel in de betaalde boete. Er komt een onwaarschijnlijke stortvloed aan juridische procedures op gang, waarschijnlijk honderden. Want niemand wil natuurlijk betalen en iedereen voelt zich zwaar genaaid door die Egyptenaren van de SCA. De hele afwikkeling door honderden advocaten gaat ongetwijfeld jaren duren en terecht wordt de case ‘Ever Given’ dus nu ook al ‘The Lawyer’s Paradise’ genoemd.                                                                        De maritieme verzekeringswereld heeft echter toch een probleem. Een stranding in het Suezkanaal is op zich niets bijzonders. Dat gebeurt wel vaker. Alleen tot nu toe nog niet met zo’n megacontainercarrier die ook nog eens een weeklang muurvast blijft zitten, precies in een flessenhals van het kanaal. Maar morgen kan het zomaar weer gebeuren, kan ook nog vandaag! Alle bestaande riskassessments van de maritieme verzekeraars kunnen door de papierversnipperaar vanwege die nu opgelegde bizarre boete.                                                                                                                                Samen met Covid-19, de container-imbalance en de Chinese havencongesties is de stremming van het Suezkanaal ook aanleiding geweest tot een absurde stijging van de vrachtkosten van een container die vanuit het Verre Oosten naar Europa of vice versa moet. Iets waarvoor de Egyptenaren van de SCA de schouders ophalen, maar economen in het Verre Oosten en de rest van de logistieke wereld niet.                        De handelswijze van de Suez Canal Authority, een Egyptisch staatsorgaan, kan waar-schijnlijk onmogelijk door gezamenlijke acties van rederijen of verzekeraars worden gecorrigeerd tot normale in de scheepvaartsector geldende proporties. De Egyptenaren zijn zich daarvoor te zeer bewust van hun machtspositie en hebben deze op criminele wijze uitgebuit. De enige manier om in de toekomst dergelijke evenementen van dit soort extravagante Egyptische chantage te vermijden, is zware druk vanuit de mondiale geopolitieke grootmachten. Daarover zullen wij dan beslist maar weinig meer in de krant lezen, maar het zal ongetwijfeld gaan gebeuren dat de SCA tot de orde wordt geroepen. Maar alleen aan dit akkefietje hebben de advocaten behalve hun zakken voorlopig nog wel hun handen vol.

Foto: Zusterschip ‘Ever Govern’ bij passage door Nauw van Bath op 25 maart 2021, twee dagen na de stranding van de ‘Ever Given’ in het Suezkanaal                              Panama geregistreerd, 2019 gebouwd, 400,0 meter lang, 58,8 meter breed, 16,0 meter diepgang,  198.937 ton draagvermogen, 219.688 ton gross, 20.160 TEU containercapa-citeit, timecharterer Evergreen.

   Send article as PDF   

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.