Meteo Altea

Dacht altijd dat ik er toch wel iéts vanaf wist. Van meteorologie…de studie van het dagelijks weer. Een paar jaar meteorologie gestudeerd op de zeevaartschool in Vlissin-gen. Daarna bijna twintig jaar de verworven kennis beroepsmatig moeten toepassen. Aan boord van schepen duizenden maritieme weerberichten geïnterpreteerd. Bezorgd op de barometer tikkend om te kijken of ie steeg of daalde. Complexe orkaannavigatie gevoerd in de Caribbean om verwoestende tropische orkanen te ontwijken.                    Daarna jarenlang op de Vlissingse boulevard en op Kruse Veer dagelijks met een kennersblik het zwerk en het water bestudeerd en feilloos voorspeld hoe het weer zou worden. Laat mij maar lekker schuiven! Alleen niet vragen hoe het weer in Altea wordt… daar snap ik echt geen ene jekko van!

Als bij het ochtendgloren er een strakke blauwe hemel boven de windstille Marina Baixa staat, durf ik de voorspelling nog wel aan dat het die dag best weleens mooi weer zou kunnen worden. In alle andere gevallen houd ik wijselijk m’n snavel dicht. Al vallen de mussen dood uit de dakgoot, toch altijd een paar paraplu’s in de auto.                            Een geluk bij een ongeluk is dat het hier in Altea meestal prachtig weer is, zo’n dikke driehonderd dagen per jaar. Maar als het verkeerd gaat, gaat het ook goed verkeerd. Zoals begin november bijvoorbeeld. Volgens de AEMET, het Spaanse KNMI, moest het hier de hele dag noodweer worden, code oranje, minstens 30 millimeter regen, koud, wind en andere ellende. Maar halverwege de dag was er nog geen druppel gevallen en had ik met Pepe al een leuke wandeling gemaakt, wel gewapend met een stormvaste paraplu.                                                                                                                            De radarbeelden van Alicante/Elche Airport toonden een partij nattige narigheid tussen de Marina Baixa en de Balearen, maar hier bleef een waterig zonnetje schijnen. Het enige wat klopte was de temperatuurdip. Die zakte tot een belachelijke 16,7 gr.C. Geen flauw idee hoe de rest van de dag eruit zou gaan zien.                                                      Persoonlijk geef ik voor al die onzekerheid de schuld aan de Sierra de Bernia, die hoge bergen direct achter ons. De rotspieken gaan tot 1100 meter hoog en die verstoren in ernstige mate elke voorspelling, vooral van onnozele laaglanders zoals ik.                Regenwolken vanuit het westen worden door die bergen vaak resoluut tegengehouden. Dan zie je de hele dag boven de bergen wel donkere luchten, terwijl het richting van de zee prachtig mooi blijft. Het wordt pas link als de toppen van de Sierra de Bernia in de wolken verdwijnen. Klap dan de paraplu maar alvast open!                                            Bergmassieven hebben nu eenmaal grote invloed op luchtstromen en dus op de meteo van een bepaald gebied. Dat vermoedde ik ook al toen wij nog eens met de Aeroclub Zeeland met zes toestellen en een partijtje ervaren piloten naar Zwitserland vlogen. Búútehewoon ervaren om een stukje rechtdoor te vliegen boven de Zeeuwse polders of de Brabantse Wal. Voor de zekerheid namen we daar elke dag een ervaren lokale Zwitserse bergpiloot mee. Die gaf ons specifieke meteotips die nieuw voor ons waren. Dalwinden, extreme thermiekbellen, plotseling onweer en dat elk dal zo z’n eigen microklimaat had. Bij passage van elke bergpas kon je voor de raarste verrassingen komen te staan.                                                                                                                  Zo ook hier in Altea en de Marina Baixa. Een geweldig gunstig, mooi microklimaat met soms wat rafelige randjes. Plotselinge plensbuien tegen de bergen en tegelijkertijd een stralende zon over het strand van Altea. Kan hier allemaal.                                          Om toch een idee te krijgen hoe het weer zich die dag zal ontwikkelen vraag ik, altijd als ik hen zie, even advies aan de twee Spaanse dames die hier de galerijen brandschoon houden. Leunend op de zwabbers geven die dan een college meteorologie waar Gerrit Hiemstra behalve rood haar ook nog rooie oren van zou krijgen. Trouwens die hombre van het CEPSA-tankstation in Altea la Vella heeft er ook ontzettend veel verstand van. Behalve een volle tank spotgoedkope benzine, 1,59 euro voor een litertje, wordt daar ook nog even pro deo een actuele meteovoorspelling bijgeleverd. Bij een gunstige prognose krijgt de CEPSA-caballero dan altijd steevast een aardige fooi…’una punta’. Alleen als hij de hele dag regen voorspelt, scoort ie echt geen punten. Dan bekijkt ie het verder maar!                                                                                                              Ondertussen bleef de regenradar aangeven aan dat het hier voortdurend had moeten stortregenen. Alleen bleef het de hele dag kurkdroog! ’s Middag nog in Altea op de boulevard op een terrasje in een lekker zonnetje gezeten. De AEMET, Weerplaza, de regenradar, de beide Spaanse zwabberdames en die CEPSA-muchacho hebben er dus allemaal net zoveel sjoege van als ik. De Altea-meteoprognostiek bestaat er eigenlijk alleen maar uit om ’s morgens even goed uit het raam te kijken...’no más!                     Overigens die storing op het kaartje tussen de Balearen en de Costa Blanca, bleef daar een weekje hinderlijk ronddraaien en ontwikkelde zich tot de Mediterrane storm ‘Blas’.  Gaf nogal de nodige overlast en schade op Mallorca en Ibiza.

   Send article as PDF