Hoe diep stak die boot nou eigenlijk…?

Opluchting, gejuich en applaus op Omroep Zeeland, de PZC en NOS.nl. ‘Het schip schéérde over de bodem’, maakten de media er vol sensatie van. Maar de ‘MSC Diletta’ bereikte zonder kleerscheuren de haven van Antwerpen. Er zijn trouwens dagelijks tien-tallen schepen die dat ook lukt. Gelukkig maar, daar hoeven de media toch echt niet zo jubelend voor uit te pakken? Maar nu dus wel. Met als gevolg dat er hele zwermen mensen langs de rivier zaten in Vlissingen, Ritthem, Terneuzen, De Griete, Hansweert, Kruse Veer, Walsoorden en Bath. De dag ervoor zat ik nog met m’n bipsen op de keien van het talud bij de lichtopstand van Bath om de passage van de ‘HMM Algeciras’ fotografisch vast te leggen. Die is nog net ietsie groter dan de ‘MSC Diletta’. Zag daar bij Bath verder geen ene sterveling en het was daar toch ook prachtig weer…

Maar het opvaren van de ‘MSC Diletta’ had toch wel iets speciaals…de diepgang!        De Westerschelde heeft als diepgang voor schepen een maximum van 15,56 meter. Bepaald door de Vlaams-Nederlandse-Schelde-Commissie. Maar de schepen krijgen steeds meer diepgang en dus wordt er van alles aan gedaan om die trend bij te kunnen houden. Eindeloos baggeren, slim gebruik maken van getijdepoorten en vooral uitstekend navigatiewerk van met name de loodsen. De bedoeling is om de maximale diepgang op de Westerschelde geleidelijk op te krikken naar 16,00 meter. Loffelijk streven weliswaar, maar ook dat zal straks toch echt weer wel niet genoeg zijn.            De mega-containercarriers zitten al enige jaren op 16,50 meter en de laatste enorme knalgroene joekels van Evergreen hebben een maximum diepgang van 17,00 meter.

Op 28 februari 2021 voer als proef de ‘MSC Regulus’ op naar Antwerpen. Zonder bijzondere begeleiding van sleepboten, maar wel met 14 centimeter over de maximum diepgang van 15,56 meter, dus een maximum van 15,70 meter. Geen probleem, ging hardstikke goed…chàmpagne, polonaise!                                                                        Op 9 juli j.l. was de volgende test. Namelijk om een schip met een maximale diepgang van 15,90 meter naar Antwerpen op te laten stomen. Dat werd dus de ‘MSC Diletta’, binnenkomend vanuit de Portugese haven Sines. Daar kwamen dus al die mensen en persmuskieten op af. Enorm schip, inderdaad, blijft indrukwekkend, maar…het gebeurt hier vrijwel dagelijks.

Je hebt de maximum diepgang èn de gemiddelde maximum diepgang. Dat zijn twee verschillende zaken. De gemiddelde diepgang wordt afgelezen op het Plimsoll-merk, ongeveer halverwege de scheepslengte. Het schip mag gemiddeld nooit dieper worden afgeladen dan op het Plimsoll-merk staat aangegeven. Zware boetes kunnen worden opgelegd aan kapiteins die teveel lading mee willen nemen en dus over het merk gaan. Goeie zaak !                                                                                                                  Stel dat de toegestane gemiddelde maximale scheepsdiepgang op het merk 10,00 meter bedraagt, dan kan de diepgang voorkant schip 9,00 meter zijn en aan de achterkant 11,00 meter. Die 11,00 meter is dan op dat moment wel de maximum diepgang van het schip. Om een schip goed te laten sturen wordt het schip vaak iets achterover getrimd. Want veel schepen hebben de neiging om tijdens de vaart toch weer wat voorover te duiken. Hoe dat met die enorme schepen van 400 meter lengte zit, is mij niet bekend. Veel megacontainerschepen varen op de Westerschelde vrijwel ‘even keel’, gelijklastig, met gelijke diepgangen voor en achter. Zeker wanneer de diepgang kritisch is ten opzichte van de geldende maximum diepgang. Om precies op ‘even keel’ aan te komen wordt een schip getrimd door het pompen van waterballast voor of achter. Best wel een dingetje dus, die maximum diepgang. En op de Wester-schelde is het ook nog eens een component voor het berekenen van het loodsgeld.

De ‘MSC Diletta’ kreeg op de Westerschelde vanaf Vlissingen Rede een escorte van twee sleepboten. Dat was opmerkelijk! Misschien uit veiligheidsoverwegingen en was dit als voorwaarde gesteld om de proef met de diepgang van 15,90 meter te mogen uitvoeren. Dit escorte werd tussen Kruse Veer en Walsoorden weer afgelost door twee Antwerpse havenslepers.                                                                                                  Vanaf m’n spotterspost op het rode havenhoofd van de oude Kruse Veerhaven kon ik de ‘MSC Diletta’, komende uit de Overloop van Hansweert, goed onder schot nemen. De beide sleepboten moesten het gas vol opendraaien. De ‘MSC Diletta’ sjouwde met 13 knopen flink door. Leuke foto’s kunnen maken, inclusief een close-up van de voorste diepgangsmerken.                                                                                                              Inzoomend op die foto van het voorschip kreeg ik de indruk dat het experiment van zogenaamd maximum 15,90 meter toch behoorlijk boerenbedrog was. De ‘MSC Ditella’ stak vóór visueel minstens 16,40 meter, waarschijnlijk zelfs 16,50 meter. Dus een halve meter meer dan voor het experiment ons was voorgespiegeld! Onbekend waarom deze grap door de Vlaams-Nederlandse-Schelde-Commissie werd uitgehaald. De verstrekte informatie naar de media was in elk geval fake. Maar alle toeschouwers langs de Westerschelde hebben weer een hele dikke containerboot gezien met alleen vanaf de wal vrijwel onleesbare diepgangsmerken. Maakte verder weinig uit, ’t was mooi weer en het schouwspel was indrukwekkend. Foto’s van de diepgangsmerken naar de PZC en Omroep Zeeland gestuurd. Geen reactie. Was natuurlijk geen nieuws meer…                  Ook goed!

 

   Send article as PDF   

3 gedachten over “Hoe diep stak die boot nou eigenlijk…?

  1. Heel duidelijk artikel, wel miste ik iets over de kielspeling.
    Hier zijn ook allerlei misverstanden over.
    Ik dacht dat het zo’n 2 meter was.

    • Klopt, Adri, de VNSC en de website VTS-Scheldt zorgen nogal voor de nodige onduidelijkheid.
      Vraag me dus ook af waar dat voor nodig is.

Reacties zijn gesloten.